Volvo, ett teknikbolag i framkant


Volvo betyder ”jag rullar…”. Ett passande namn minst sagt. För från det att bolaget grundades 1927 på lilla Hisingen i närheten av Göteborg, till att idag finnas runt hela världen kan man väl påstå att det har rullat fram för bolaget. I hela 18 länder har Volvo produktion, och de finns på 190 marknader, från Kina till Nordamerika. Denna globala spridning gör Volvo till en av världens största tillverkare av fordon på den kommersiella marknaden. Men som sagt, det hela började på Hisingen när Gustaf Larson och Assar Gabrielsson kunde låta den allra första bilen med namnet Volvo ÖV4 köra ut på gatorna i västra Sverige. Framgången gick snabbt och Volvo kunde köpa majoriteten av aktierna i Svenska Flygmotor vilket var ett lyckokast. Dessutom investerade aktiebolaget i de flesta aktierna i Köpings Mekaniska Verkstad, tillverkare av växellådor och kugghjul samt AB Bolinder-Munktell, tillverkare av större fordon för lantbruk. Den tekniska kompetensen växte och snart kunde Volvo öppna ytterligare två nya fabriker. Den ena höll sig på trygg mark, än en gång på Hisingen i Torslanda, men också en utomlands i närheten av belgiska Bryssel. Det är först nu som världen får upp ögonen för det svenska toppbolaget. Lastbilar och personbilar blir allt vanligare under slutet på 60-talet och framåt i både Sverige och i resten av världen. Bara några få år senare har bolaget vuxit så pass mycket och gått med så bra vinst att ytterligare fyra fabriker kan starta under Volvos namn. En bilfabrik i Malaysia, en lastbilsfabrik i Australien, en bilfabrik i Olofström, samt en fabrik för dieselmotorer i Skövde.

Blir europeiskt

1977 blir Volvo ett europeiskt aktiebolag. Huvudkontoret och stor del av produktionen fortsätter att vara i Sverige. Samtidigt kan Volvo bara fortsätta expandera och bussar blev en del av produktionen. Hela tiden under 70-talet till 90-talet växer Volvo och produktionen blir bredare och bredare. Det sker dock en splittring i bolaget med denna spretiga produktion och 1994 beslutar sig en nytillsatt ledning att bara fokusera på transportsektorn och alla fordon som hör därtill. Innan sekelskiftet sker ett ägarskifte i bolaget. Volvo Cars, själva kärnverksamheten i Volvo-gruppen säljs till Ford Motor Company för en ansenlig summa. Ett nytt tänk med huvudinriktning på kommersiella syften blir en del av Volvo. Volvo satsar på den amerikanska marknaden hårdare än tidigare med bland annat Renualt Trucks och Mack.

Blir europeiskt

Asien och Ryssland i fokus

Under början av 2000-talet står fokus på Asien, denna teknikintresserade världsdel som står i framkant, sam Ryssland. Asien har kommit att bli den näst största marknaden för Volvo vilket ledningen anser bör speglas i produktionen. Bland annat startas en fabrik i Shanghai i Kina och ett gemensamt bolag lanseras i Indien, tillsammans med landets tredje största lastbilstillverkare Eicher.  Kaluga blir den första ryska staden med en Volvofabrik för lastbilstillverkning. Under de senaste åren har Volvo inte antytt minska sin produktion. Koncernen består i nuläget av otroligt många varumärken på hela den globala fordonsmarknaden. Alla med sin egna inriktning. Bara i år har bolaget fått en förvånande bra vinst, större än någonsin. Samtidigt som Volvos lastbilar, skåpbilar och personbilar rullar fram i alla världens hörn är det dock på de svenska gatorna som flest bilar i förhållande till antalet invånare körs fram.

 

Comments & Responses

Comments are closed.