Scania, ett bolag i världsklass


Järnvägsvagnar. Det var den första produktion som företaget, som kom att bli en del av Scania, hade när bolaget startade 1891 i Södertälje. Företaget för vagnarna hette VABIS som var en förkortning för Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje. Det tog inte många år förrän aktiebolaget valde att utöka sin produktion för att även tillverka personbilar och lastbilar. 1900 startade samtidigt ett mindre maskinfabriksföretag i Malmö i Skåne som just då bara tillverkade cyklar men som snart kom att bli även mer invecklade motorer till lastbilar och personbilar. Båda bolagen växte snabbt och fick relativt stor framgång på kort tid. Samtidigt ville de mer och valde att slå sig samman 1911 för att ge sig ut på den europeiska marknaden. Under stor del av 90-talet hette aktiebolaget Scania-Vabis vilket också var namnet de blev kända under i hela Europa. Tillsammans tillverkade de sin första buss som blev en stående produktion. I flera år framöver var det personbilar, bussar, och lastbilar i olika storlekar som var huvudfokus för Scania-Vabis. Tillverkningen var placerad både i Malmö och Södertälje men marknaden låg långt utanför Sveriges gränser. Kontinuerligt utvecklades motorerna och 1939 lanserades den första dieselmotorn med typiserade grundläggande beståndsdelar. Det var då som modulsystemet, som fortfarande används i Scanias fordon, kom till. Scania är och var innovativa mästare inom motorer. Hela tiden fortsatte bolaget att utveckla sina bilar och motorer. Scania-Vabis var de första som kom med en dieselmotor med direktinsprutning 1959. Denna motor slog igenom stort på marknaden i och med sin hållbarhet.

Större satsning på Europa

Trots att Scania-Vabis redan så smått hade gått in på den internationella marknaden i Europa var det först under 50-talet som den verkliga satsningen kom. Produktionen som än så länge bara hade varit i Sverige spred sig, till och med ända till Brasilien där en lastbilsfabrik slog upp sina dörrar 1957. Samtidigt växte aktiebolaget i Sverige med flera fabriker, bättre service och på så sätt fler kunder. Under 60-talet öppnades en hyttfabrik i Oskarshamn, en plats som skulle komma att bli allt mer betydelsefull med åren. Idag har Oskarshamn en av Scanias kärnverksamhet med långt bakgående och gedigen erfarenhet inom hyttillverkning. 1969 lanserade koncernen, för den tiden, Europas starkaste lastbilsmotorn V8-motorn (350 hk) som rymde fyra liter. Samma år skedde en stor förändring då Scania-Vabis slogs sig samman med SAAB och därmed blev SAAB-Scania. SAAB-delens stod mer för flygplan och personbilar medan Scania fick vara ledarna inom lastbil och bussar. Att gå ihop med SAAB var ett bra beslut för Scania. De växte och kunde expandera till allt fler länder. Några fabriker som öppnades efter sammanslagningen låg bland annat i Tucuman i Argentina och i Angers i Frankrike.

Scania blir självständigt

Efter nästan trettio år av gott samarbete med SAAB gick de två stora företagen var sin väg och Scania noterades på både New York-börsen samt Stockholmsbörsen. Under 2000-talet har det bara gått bättre och bättre för Scania med fler fabriker än någonsin världen runt. På senaste åren har Scania lanserat både nya dieselmotorer men också mer miljövänliga fordon som till exempel en etanolhybridstadsbuss i normalstorlek. Scania är idag ett dotterbolag i Volkswagen-koncernen och mår bättre än aldrig förr. Men oavsett var produktionen ligger och vilka som äger majoriteten av aktierna i bolaget, kommer namnet Scania alltid att spegla bolagets historia. Scania är latin för Skåne, hemlandskapet för detta bolag i världsklass.

Scania blir självständigt

Comments & Responses

Comments are closed.