Saab Automobil


Saab är en förkortning för Svenska Aeroplan Aktiebolaget och har sitt huvudkontor i Linköping. Saab har de senaste dryga 80 åren varit ett välkänt säkerhets- och försvarsföretag, alltså inte bara en bilverksamhet som många kan tro.

Saab Automobil

Saabs historia

När Europa återigen rustade för krig, det vill säga andra världskriget, föddes år 1937 flygplanstillverkaren Saab som fick i uppdrag att förse det svenska flygvapnet med flygplan. År 1945 började man även utveckla bilar i Linköping och designen på dessa påverkades av flygplanens design. För att få en bättre acceleration i jämförelse med andra tyska bilar på den tiden, så användes kunskapen inom aerodynamik som Saabs flygingenjörer besatt. Bilen fick även framhjulsdrift som inte hörde till vanligheterna på den tiden.Produktionen av den första bilen, Saab 92001, även kallad ursaaben, lanserades år 1947 och satte igång år 1949 i Trollhättan och tack vare passagerarbilarnas pålitlighet, säkerhet och design blev dessa gröna bilar en klassiker. Prototypen av Saab 92 kan fortfarande beskådas på Saabs bilmuseum och den är i gott skick, helt körbar och till och med registrerad i bilregistret. Tack vare framgångarna på bilmarknaden växte Saabs rykte även som ett globalt säkerhets- och försvarsföretag. Saab förser företag, regeringar och myndigheter med produkter och tjänster och lösningar för såväl civil säkerhet som militärt försvar.År 1955 kom så premiären för populära Saab 93 och detta blev en succé och 12 år senare, år 1967, avtäcks Saab 99.

Saabs historia

Saabs undergång

I december år 2011 gick Saab Automobil AB i konkurs efter att General Motors får ekonomiska svårigheter och misslyckade övertagningar. Det gick inte lika bra för Saabs passagerarbilar som det gjorde för säkerhets- och försvarsverksamhet. Redan år 1989 togs 50 procent av nya Saab Automobil över av amerikanska General Motors och år 2000 blev det ett helägt dotterbolag, vilket betyder att det inte längre var Saab som tillverkade Saabs bilar.Fabriksägarna i Trollhättan förlorade ca 19 000 kronor per bil som tillverkades och efter att år efter år ha lagt in närmare 20 miljarder kronor tröttnade till slut General Motors och försökte febrilt ta sig ur situationen genom att finna en väg ut. En tänkt uppgörelse med norska investerare och den svenska extrembilstillverkaren Koenigsegg gick i stöpet och år 2009 bestämdes det att Saab Automobil skulle läggas ned.

Namnet Saab kommer aldrig mer att pryda en nytillverkad bil, men för den riktiga Saabentusiasten finns Saab Car Museum som har en samling med runt 120 bilar, varav ca 70 av dessa finns för beskådan. Här finns naturligtvis den första lanserade bilen, Saab 92001, men även prestigebilarna Saab 9-4X och Saab 9-5. Av de ca 4,4 miljoner bilar som Saab har tillverkat under åren innehåller Saab Car Museum många milstolpar.

Comments & Responses

Comments are closed.