Afrika nästa – företagande i tanken


Afrika är en spännande kontinent på många sätt, även ur ett affärsmässigt perspektiv. Vågar man satsa på något okänt och spännande så är det mot Afrika man ska blicka. Därför an ordnades en resa för svenska företagare, och blivande företagare, till just Afrika.

Afrika är förstås stort med över 50 länder, men vi fick chansen att besöka några av dem. Under resan fick vi besöka olika företag, både afrikanska och svenskägda, såna som redan vågat sig in på den afrikanska marknaden. Vi fick dessutom delta i flera seminarier, mässor och andra företagsevent. I Abuja i Nigeria fick vi bland annat lyssna på ett föredrag på videolänk med Ericssons regionschef söder om Sahara, Fredrik Jejdling.

Det var fler företagare också och ämnet var hur man börjar sin egna lönsamma importverksamhet från Afrika. Grundidén var att starta ett företag för att sedan importera produkter från Afrika och sälja dem i väst och Asien. Fördelarna är att man kan komma igång med rätt liten budget och att man inte behöver någon erfarenhet.

Afrika
Afrika

Den kända afrikanska affärstränaren Dr Harnet Bokrezion, hjälper dig att komma igång på mindre än tre månader. Han håller dessutom kostnadfria webbklasser, vilken vi tillsammans fick ta del av.

Svenskar vågar satsa

Svenska investerare har redan ett öga på Afrikas IKT-industri. Den svenska teknikjätten Ericsson ser en fenomenal potential i Afrika söder om Sahara eftersom mobiltelefonpenetrering och mobil bredbandsåtkomst fortsätter att växa.

Ericssons chef för Afrika söder om Sahara, Fredrik Jejdling, säger att kontinenten har genomgått en “röstrevolution” under de senaste två decennierna och den tillväxt som förväntas under kommande år gör området intressant för företaget.

Enligt en Ericsson Mobility Report för några år sedan beskrevs Afrika söder om Sahara som ”ett land med möjligheter” och ”ett av de världens snabbast växande mobilmarknader. Medan mobilabonnemang stod på 70 % under tredje kvartalet 2013, vilket är mycket lägre än det globala genomsnittet på 92 %, sade Ericsson att de förväntar sig att antalet växer snabbt. Vilket de givetvis fick rätt i.

Den mest intressanta parametern är förmodligen vad som kommer att hända med mobila bredbandsabonnemang. I Afrika fanns en prognos om mobila bredbandsabonnemang som skulle uppgå till cirka 720 miljoner i slutet av 2019. Men därifrån fortsätter det bara att öka, samtidigt som problemen med att tillhandahålla stabila tjänster blir mindre och mindre.

Sydafrika, Nigeria och Kenya är de länder med flest abonnemang för närvarande och är därför några av de mest attraktiva marknaderna, men andra länder kommer sannolikt att ta sig upp.

De är mer mogna marknader där man ser mycket mönster av konsumentbeteende som utvecklas i dessa länder. Men naturligtvis finns det andra länder som kommer med lägre penetration men som kommer att ta sig över tiden. Så varje land är viktigt och intressant i sig själv med tanke på var de befinner sig när det gäller utveckling.

Efter Abuja så flög vi vidare till Kapstaden, vi kom fram sent på kvällen och jag var trött så därför köpte jag bara med mig lite stekt ris och åt på rummet. Sedan låg jag i sängen resten av kvällen och spelade lite på olika sidor som pussel och poker stars casino.

Internetanvändning

Jag vaknade tidigt så jag hann med en tidig morgonpromenad, jag höll mig till de områdena vi fått tips om så att jag höll mig säker. Frukosten efteråt var helt gudomlig, jag vet inte namnen på allt som serverades men bara de färska frukterna och den omelett man fick vid beställning var helt otroliga. På dagens agenda stod en förklaring av en studie kring afrikanska konsumenter och köpvanor.

Afrikanska konsumenter, som konsumenter överallt, vill köpa produkter och tjänster som uppfyller deras specifika behov. De önskar varumärken som säger både kvalitet och värde. Och de vill ha tillgång till produkter som finns tillgängliga i resten av världen. För framåtriktade företag kommer den afrikanska marknaden att vara värd över 1 000 dollar fram till slutet av 2020 och erbjuda tillgång till miljoner nya kunder.

För sina inkomstnivåer är afrikanska konsumenter tunga användare av internet- och mobilteknologier, även om detta varierar från land till land. I en undersökning sa nästan hälften av afrikanska internetanvändare att de tillbringar två timmar eller mer varje dag på att surfa på nätet.

Vägproblem

Digital teknik kan inte bota alla Afrikas problem. Medan urbaniseringen ökar, bor de flesta afrikaner fortfarande på landsbygden och i små byar och små städer. Distributionen till denna ”sista mil” är svår, med tanke på att endast 19 % av vägarna är asfalterade och 70 % av kontinentens landsbygdsbefolkning saknar tillgång till helårsvägar. Fordon tenderar att vara i dåligt skick, och de destinationer som företag måste nå är ofta långt borta. Få logistikföretag har det omfattande nätverk som krävs för att säkerställa produktleverans. Det är en nöt att knäcka.

Digital teknik kan inte bota alla Afrikas problem
Digital teknik kan inte bota alla Afrikas problem

Men man måste vara noga med att inte generalisera Afrika. Det är väldigt varierande och varje land har sina egna egenskaper och det är inte ett bra råd att titta på alla afrikanska länder över en linje. 

Comments & Responses

Comments are closed.